Op De Zuiderzee vinden we het belangrijk dat kinderen zich veilig en prettig voelen op school. Een veilige leeromgeving draagt bij aan de ontwikkeling en het welzijn van ieder kind. We hebben verschillende protocollen en afspraken om een veilige schoolcultuur te waarborgen.
Klachtenregeling
Als ouder (of leerling) kunt u ontevreden zijn over bepaalde zaken of gedragingen op school. We gaan ervan uit dat we de meeste klachten in onderling overleg kunnen oplossen. We nodigen u daarom van harte uit bij ontevredenheid, de leerkracht en de schoolleiding aan te spreken.
Basisscholen zijn verplicht om een klachtenregeling te hebben. Deze regeling zorgt ervoor dat klachten over ongewenst gedrag zorgvuldig worden behandeld. Dit kunnen klachten zijn over onder andere (seksuele) intimidatie, agressie, geweld, pesten of discriminatie. Onze klachtenregeling kunt u onder de tekst downloaden.
Op De Zuiderzee zijn Andrea Matteman en Lotte Neering de interne vertrouwenspersonen. Zij bieden een luisterend oor, zorgen voor eerste opvang en kunnen indien nodig doorverwijzen naar de externe vertrouwenspersoon. De externe vertrouwenspersoon onderzoekt of bemiddeling mogelijk is en of een klacht bij de landelijke klachtencommissie moet worden ingediend, waarbij De Zuiderzee is aangesloten.
- Intern vertrouwenspersoon
Andrea Matteman
andreamatteman@abbsdezuiderzee.nl - Intern vertrouwenspersoon
Lotte Neering
lotteneering@abbsdezuiderzee.nl - Extern vertrouwenspersoon ABSA Scholengroep
Bernadette Hes
info@in-b-tweenadvies.nl
- Slachtofferhulp Nederland
0900 – 0101
slachtofferhulp.nl
- Onderwijsgeschillen
030 – 2809 590
onderwijsgeschillen.nl
Anti-pesten
Ieder kind heeft recht op een fijne en veilige schooltijd. Pesten is een serieus probleem dat op elke school voorkomt. Op de Zuiderzee vinden we het belangrijk dat kinderen (en ook personeel en ouders) zich veilig en welkom kunnen voelen. Heldere
afspraken en regels over gewenst gedrag in de school en in de groep horen daarbij. We investeren in een positief werk- en leerklimaat in de school en besteden veel aandacht aan het aanleren van gewenst gedrag en het vormen van een positieve groep. Hiermee weten we veel pestgedrag te voorkomen. Daar waar pesten toch voorkomt, streven we ernaar dat dit zo spoedig mogelijk stopt.
Hoe we dat doen is beschreven in de kwaliteitskaart anti-pesten.