We zijn een week onderweg met ons nieuwe thema: De kunst van kleuren…. Wat zijn kleuren? Is wit een kleur? (6 kinderen denken van wel..) Is zwart een kleur? (12 kinderen zeggen: ja)… Of is zwart niks?
Wit is licht en zwart is het gebrek aan licht. Wit bevat alle kleuren; kijk maar naar de regenboog: het licht wordt gebroken door de regendruppels… en wat zie je?
We maken kunst. Eerst knippen we foto’s uit tijdschriften, die we op een vel papier plakken. Daarna gaan we schilderen. We krijgen een palet met kleuren. Kleuren? Veel te weinig! Zwart, wit, geel, blauw en rood. Juf! Ik heb juist heel veel groen nodig! Zoek het uit.. zegt de juf. Dat zegt ze wel heel vaak…. Je kan het maken door te mengen, weet iemand. Ja, maar hoe? “Eh… geel en rood?” Het wordt oranje. Dat wil gelukkig iemand anders graag gebruiken. Geel en blauw wordt ook geopperd. Bingo! We werken als paarden. En bruin? Alles door elkaar. Maar geen zwart! Waarschuwt iemand. Roze? we komen eruit…. en maken de meest fantastische kunstwerken.
De volgende dag hangt er een kleurencirkel in de klas. Nou juf, die had je wel eerder kunnen ophangen… De juf is in het zwart gekleed en absorbeert alle kleuren. Dat weten we inmiddels. Maar is zwart niets? Heb ik niets aan? Vraagt de juf… We liggen in een deuk… dat begrijpt u. Zwart is dus wel iets. We bewonderen het “Zwarte vierkant” van Malevitsj en een iemand zucht peinzend voor zich uit: Het Zwarte Gat moet ook iets zijn…” Een ander slaat hard op zijn tafel, terwijl hij roept: ” Maar wat is dan niets?” En zo filosoferen we de komende weken nog wel even voort…..