Groep 5 sluit het laatste thema WATER af met een serieus wateronderzoek. We doen mee aan een echt landelijk wateronderzoek naar kwaliteit en biodiversiteit. We volgen eerst een vet interessante digitale les (de link vangdewatermonsters.nl/e-learning mochten wij met iedereen delen, dus hier is-ie) en we oefenden in ons eigen water rond de school met de schepnetjes. Gevaarlijk? Wel nee… Ja, natuurlijk wat natte schoenen en een van ons ging zelfs een keer koppie-onder, maar voor de wetenschap hebben wij alles over.
Vandaag fietsten we in onze gele hesjes naar het strandje in het Diemerpark. Dat water hadden we met onze klas uitgekozen, omdat daar heerlijk gezwommen kan worden. En dan wil je wel weten of het water in orde is, toch? We gaven zelf meteen een 8 voor de kwaliteit; we weten waar we op moeten letten…. (helderheid, planten). Daarna maten we met een zelfgemaakte secchi-schijf de diepte van het water en de helderheid. Hartstikke helder! Die 8 zou dus wel eens kunnen kloppen! We constateerden dat er geen drijvende planten waren (ook geen kroos) wel onderwaterplanten en oeverplanten. Weer een goed teken! En daarna, ja toen begon de echte pret: waterdiertjes vangen.
We vingen heel veel watervlooien, kleine visjes , een waterkever en een vlokreeft en een poelkreeft. We vonden veel stukjes rivierkreeft en schelpjes, zoals de korfmossel en de eendenmossel. We hebben alles keurig in kaart gebracht. We ruimden ook het zwerfvuil op (108 stuks).
Daarna vulden we een buisje met water, dat we op moeten sturen voor onderzoek. We moeten alles secuur doorgeven aan ‘Vang de watermonsters’, een samenwerkingsverband van diverse groene organisaties. Over twee weken krijgen we de uitslag! Hopelijk is ons zwemwater van topkwaliteit Duimt u voor ons? We willen graag blijven zwemmen!
En dank aan Georgina, Jiska en Michele! Als jullie niet me waren gegaan, had het onderzoek niet plaats kunnen vinden!