Romein in de klas. Jaja, een echte. Geleend van het Archeon. We rekenden eigenlijk op een man (onze juf ook, die verheugde zich op de gespierde blote benen en de voeten in de sandalen..), maar er kwam een vrouw. We waren echter snel over de teleurstelling heen, want deze Romeinse wist veel! En kon leuk vertellen! Bovendien had ze humor. “Vertel het maar in het Latijn” opperden wij (want wij zijn altijd wel in voor een geintje) en ze begon met “Salvete amici…. en al snel waren we de weg kwijt. Gelukkig ging ze soepeltjes over in het Nederlands. Ze vertelde ons over het gewone leven. Over kinderen die geen borstvoeding kregen, omdat de Romeinen dachten dat dat ongezond was. Baby’s kregen geitenmelk uit een stenen flesje met een tuitje. Gebakken boerderijbeestjes om mee te spelen, een houten paardje op wieltjes en een stoffen pop uit Egypte. Schrijven op papyrus en perkament. Of op een wastafeltje dat verdomd veel op een hedendaags tablet leek (en het heette nog tabula ook!) Over Romeinse cijfers, dokters en veiligheidsspelden, onderbroeken en scharen en tandpasta van gemalen schelpjes…. Ja… waarover eigenlijk niet? Voor dat we het wisten was er meer dan een uur verstreken. Goede startactiviteit! De komende weken flaneren we in witte gewaden op sandalen. We laten Romulus en Remus de stad Rome stichten, vermoorden en passant Julius Caesar en we rukken op tot de grote rivieren in het noorden, om ons rijk uit te breiden. Vale!